Tuesday, June 5, 2012

kerja patchwork (cantum tampal)

Salam...

     Hai korang.. korang pernah tak tengok orang buat kerja-kerja kreatif ni? contohnya patchwork? Pecis kain kecil-kecil dijahit dan dicantumkan besama sehingga menjadi sekeping kain yang besar.. Selalunya, reka coraknya berulang dan menggunakan bentuk geometri agar mudah dicantumkan dengan sempurna. ..

     Zaman nenek saya dulu orang buat parchwork ni sebab tak nak membazir cebisan kain lebihan dari buat baju.. Jadi nenek saya kumpul cebisan-cebisan kain ni dan cantumkan untuk buat sarung bantal, cadar dan alas meja. Selain itu dari patchwork ni orang selalu buat bag, baju, selimut dan macam-macam lagi.. boleh cari kat google kalau nak tahu lebih lanjut.

     Saya belajar dari akak sepejabat yang tengah buatkan selimut untuk cucu dia. Jadi hari ini saya ingin menyebarluaskan lagi ilmu yang saya dapat ini dan berkongsi dengan anda.. Bak kata omputeh, sharing is caring kan..

Hexagon patchwork (Patchwork segi enam)

1) Potong kertas dalam bentuk hexagon. Untuk dapatkan bentuk hexagon boleh cari di internet yer.. ingin diingatkan, dapatkan bentuk segi enam tau bukan segi lima, bukan segi tujuh tapi segi enam.. Potong banyak banyak dan sama saiz. Pastikan panjang setiap bucu ke bucu sama supaya mudah untuk dicantum nanti.


2) Potong kain perca. Saya beli kain cotton untuk buat patchwork ni

3) Pastikan saiz kain lebih besar dari saiz kertas bentuk segi enam tadi. Dapatkan saiz yang sesuai supaya senang dijahit dan tak terbuka nanti. Kalau anda rajin, boleh potong kain ikut bentuk segi enam jugak tapi memandangkan saya ni tak berapa rajin jadi saya biarkan segi empat jer.

4) Jahitkan kain mengikut bentuk kertas tadi. Diingatkan untuk menggunakan jarum jahit saiz kecil supaya mudah menembusi kain dan kertas.

5) Lipat kemas-kemas dan jahit jelujur kasar.. tak perlu jahit rapat-rapat sebab nanti kita akan buang juga jahitan ini.

6) Jahit sehingga habis dan buat banyak-banyak.

7) Ini rupa dari sebelah depan.

8) Cantumkan kepingan-kepingan kain tadi dan jahit. Pastikan bahagian depan menghadap satu sama lain..

9) Bila dicantumkan jadi macam ni.

10) Teruskan cantum lebih banyak dan mengikut design yang anda nak.


Ok, dah siap. Tapi jangan lupa untuk potong benang jelujur kasar tadi dan buang kertas segi enam dalam cebisan kain tu.

Untuk pengetahuan anda, saya mengambil masa 3 minggu untuk cantumkan cebisan kain tu menjadi sebesar ni. Itu pun saya buat waktu lapang sementara tunggu husband datang ambil balik dari kerja atau waktu-waktu terluang. 

Kalau nak tahu apa saya nak buat dengan patchwork ni, tunggu di post yang lain ya..

bye!

Update terbaru.. (13/11/2014)

Punyalah lama baru sempat bukak blog ni.. Kesian pulak kat kawan-kawan yang bertanya tentang patchwork ni.. nanti kalau berkesempatan saya akan buat update terkini tentang patchwork ni.

Ukuran segi enam kertas patchwork ni terpulang kepada diri masing-masing. Kalau nak cepat siap boleh buat besar-besar tapi kalau rasa diri tu rajin, buat lah kecik-kecik... Saya buat kecik2 je tapi last2 menyesal sendiri sebab lambat gila nak siap.. 

Belakang cantuman patchwork tu pulak saya akan buat tutorial lain ya!! janji-janji! betul! tak tipu! Ni tengah angkat tangan kanan ni..

Memandangkan sekarang kerja di pejabat pun banyak sampai bawak ke rumah, jadi memang tertangguh lagi patchwork ni.. Bayangkan, dah lebih 2 tahun!! Dari my baby dalam perut sampat dah nak masuk 2 tahun masil belum bergerak2.. Tapi tak Apa! demi anda, awak dan kamu di luar sana, saya berjanji akan berusaha untuk menyiapkan patchwork tu dan saya akan masukkan ke dalam blog yang hening ini!!

12 comments:

  1. Kreatifnya sdri. Terima kasih krn memberi idea. Sya sedang google cara2 nak buat lapik kaki menggunakan kain perca. Alhamdulillah jumpa blog anda :-)

    ReplyDelete
  2. tak jual ke? nak beli..

    ReplyDelete
  3. Mintak maaf sangat-sangat yang.. tak jual lah.. ni pun belum siap sepenuhnya...

    ReplyDelete
  4. as salam awak. nak tanya, lps potong benang jelujur kasar tadi dan buang kertas segi enam dalam cebisan kain tu...tak ke kain tu blakang tu terbuka/berjurai? sbb y dijahit tepi2 je...sorry, saya tak faham sgt part tu...tq

    ReplyDelete
  5. Waalaikummussalam.. ya betul belah dalam tu nanti terbuka/berjurai. nanti bila dah siap cantumkan semua, saya ambil satu lagi kain lain dan Alaskan di sebelah belakangnya. Jahit di keliling selimut tu.. Kalau boleh pakai kain cotton atau kain yang selesa sebab nak buat selimut kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum...nt tnyA lps jhit sekeliling untk lindung jurai blkg 2,mcmn plk untk yg tengh kain x perlu tindih jhitan lg ke...takut begerak...

      Delete
  6. Salam. Puan saya berminat nak buat patchwork ni. Boleh bg udea macammana nak buat bentuk heksogan bagi sama semua sisi.

    ReplyDelete
  7. Puan. Saya berminat nak buat patchwork. Boleh bg ideal macammana nak buat heksogan dan ukuran sama sisi

    ReplyDelete
  8. Gigihnya...saya jahit seluar pun 3 minggu...kena ambil semangat awak ni..

    ReplyDelete