Thursday, March 27, 2014

Cita-cita seorang isteri, ibu dan anak...

Salam...

Setiap manusia pasti ada cita-cita masing-masing.. Di sekolah cikgu akan tanya apa cita-cita kita dan ditulis dalam buku laporan kita.. Ada beberapa cita-cita saya masa di sekolah dulu. Antaranya saya nak jadi kerani macam mak, kemudian nak jadi cikgu atau ustazah, nak jadi saintis, nak jadi angkasawan, nak jadi doktor, nak jadi pramugari, nak jadi pembaca berita, nak jadi pengacara tv dan macam-macam lagi..

Tetapi bila lihat ke alam nyata, saya sebenarnya adalah seorang penjawat awam. Bekerja dengan Kerajaan Malaysia. Dan bertugas sebagai seorang Setiausaha Pejabat.

Bila usia mencapai 30 tahun, saya mempunyai cita-cita baru. Impian untuk menjadi seorang SURI RUMAH. Suri rumah sepenuh masa. Bila difikirkan balik, cita-cita ini mungkin tidak dapat disempurnakan kerana terikat dengan komitmen tugas dan keadaan kewangan keluarga yang mendesak saya untuk sama membantu suami mencari nafkah dan keselesaan untuk keluarga.

Alangkah indahnya jika saya dapat mendidik sendiri anak-anak dengan tangan sendiri. Melilhat perkembangan fizikal, sahsiah dan rohaninya.. Mengajar anak-anak bersolat 5 waktu sehari semalam. Mengajar anak-anak membuat kerja rumah, menyuapkan makanan ke mulut anak dari masakan sendiri, menyediakan pakaian lengkap untuk anak. Menidurkan anak setiap malam..


Alangkah indahnya jika saya dapat menyediakan kelengkapan untuk suami pergi bekerja. Mengemaskan beg kerja, menyediakan roti bakar dan teh o untuk sarapan pagi, memasak bekalan nasi goreng tak pedas dengan telur mata beserta bekal air putih. Menggosok pakaian kerja suami lengkap untuk 1 minggu setiap hari sabtu atau ahad. Menyambut beg kerja suami setiap kali suami balik kerja. Sekali sekala mengajak suami dan anak-anak makan malam di kedai.


Alangkah indahnya jika dapat menyapu habuk-habuk dilantai rumah, mengemop lantai sehingga berkilat. Mengebas habuk dan sawang di almari hiasan. Menukar langsir setiap 2 atau 3 bulan sekali. Menukar kedudukan kerusi sofa dan almari perhiasan agar tak jemu. Menggubah bunga untuk diletakkan di atas meja makan. Menukar cadar katil, bantal dan meletakkan wangian lavender dalam bilik tidur.


Alangkah indahnya jika dapat menjahit baju raya untuk Ayang, Daniel dan Eryna. Semua warna sedondon lengkap bersampin, bersongkok, tudung dan kasut berkilat.. Merebus ketupat, memasak rendang ayam dan daging, memasak kek marble dan kek span vanila beserta topping fresh cream. Tak ketinggalan cream puff kegemaran Daniel, biskut kegemaran Eryna dan kurna ayam kegemaran  Ayang.. Memilih langsir berwarna kelabu bagi dipadankan dengan day curtain warna cream bercorak damask. Menukar gambar di dalam frame gambar dengan gambar terbaru seisi keluarga. Menggubah bunga baru berwarna pink hijau untuk diletakkan di atas almari hiasan. Melayan tetamu yang datang beraya di rumah. Bersembang dan bercerita tentang masakan dan kuih muih..

ni contoh aje.. gambar Siti beraya

Alangkah indahnya jika dapat datang melawat mak abah setiap hujung minggu. Mengajak mak, abah, long, uda, pipi dan amir datang berjalan di rumah. Menyediakan bilik tetamu untuk mereka tidur. Masak kan makanan untuk mereka makan ketika berada di rumah. Membantu mak dan abah menguruskan kenduri kahwin long atau adik-adik. Bersembang sehingga ke pagi bercerita tentang nenek, kampung, saudara mara dan pokok buah di kebun.



Ini semua cuma angan-angan.. Aku berdoa akan menjadi kenyataan.. Insya Allah..







No comments:

Post a Comment