Friday, December 28, 2012

Mengandung

Salam...

Macam-macam perkara yang berlaku pada tubuh kita bila kita mengandung.. Ada yang mengalami alahan teruk dan ada yang mengalami alahan biasa sahaja.

Bagi saya, saya cuma alami alahan yang biasa sahaja. Alhamdulillah.. Tidak lah saya muntah-muntah teruk sehingga tak boleh berdiri langsung.. Cuma saya selalu jadi malas dan rasa berat untuk melakukan kerja..

Walaupun mengalami kencing manis ketika mengandung, Alhamdulillah kaki saya tidak bengkak dan sembab seperti ketika saya mengandung anak yang pertama dahulu.. Saya perasan, petua yang saya selalu buat ni banyak membantu.. Bila saya rasa kaki mula lenguh dan sembab, saya akan minum banyak air masak.. minum sedikit-sedikit tapi kerap.. Kemudian saya akan kerap ke tandas untuk buang air kecil.. lama-kelamaan sembab kaki akan surut dan lenguh pun berkurang.. Mungkin cara ini berkesan untuk saya tapi tak taulah berkesan untuk orang lain atau tidak.

Satu masalah ketika mengandung yang tak dapat saya selesaikan ialah HB rendah.. Setiap kali pergi ke klinik kesihatan untuk buat pemeriksaan, paras HB saya mesti rendah.. Doktor suruh saya makan obimin dan pil iron tapi saya perasan yang badan saya amat bergantung pada ubat2 tu. Jika sehari saya tak makan ubat2 tu saya akan rasa pening, seperti hendak pitam dan mual.. Perkara ini selalu berlaku jika saya berdiri lama, tidak makan (mula masuk angin dalam perut) atau makan dan minum makanan berkafen seperti teh, kopi dan coklat.. Bila serangan berlaku, perkara pertama yang saya akan rasa adalah jantung berdenyut kuat dan laju sehingga saya dapat merasa degupan jantung bila meletakkan tapak tangan pada dada. Diikuti dengan rasa lenguh pada bahagian kaki dan pinggang. Akhir sekali saya akan merasa pening dan mual. Jika sudah pening tapi saya tak mencari tempat untuk duduk dan berehat saya akan mula rasa seperti hendak pitam, gelap pandangan dan jalan terhuyung hayang..

Ketika awal mengandung saya selalu mengalami gastrik.. saya jadi tidak berselera untuk makan sehinggakan pada bulan puasa haritu saya hanya dapat berpuasa untuk 14 hari sahaja kerana berat badan saya sudah turun 5 kilogram.. Angin, gastrik dan rasa hendak pitam dari tengahari hinggalah waktu berbuka.. Di pejabat pun tak banyak boleh saya lakukan. Saya hanya berehat dan tidur sahaja.. Sehinggalah saya mencuba produk Virgin Coconut Oil dari Catalyst, barulah gasrtik saya berkurangan sehingga sekarang saya tidak lagi mengalami gastrik.. Alhamdulillah..

Setiap orang mempunyai pengalam sendiri dan inilah pengalaman saya..

No comments:

Post a Comment