Monday, January 17, 2011

Saya nak mendeko bilik tidur!

Hi, salam semua..

Apa perasaan anda bila balik rumah pastu masuk bilik tidur dan bilik tidur anda kemas, cantik dan sejuk?? Mesti nyaman kan?? Nak cari baju senang, nak cari tuala pun senang.. hmmm bestnyer..
Sebenarnya saya rasa macam bosan jer pemandangan kat dalam bilik tidur saya, yang selalu bertukar cuma cadar je.. Jadi, saya nak mendeko semula bilik tidur saya.. 2 bulan lepas saya baru berpindah dari kuarters ke rumah yang saya beli. Jadi rumah ni memang still belum ada jiwa, belum habis kemas lagi.. Banyak sangat yang tertangguh.. Hmmm.. Di ruang tamu pun belum habis susun semua perabot. Buntu, tak tahu macam mana nak susun sofa tu.. korang boleh tolong?

Memandangkan bilik tidur tu dah ada katil, meja tepi, almari baju dan konsol table yang saya gunakan sebagai meja solek, jadi tak perlu lah belanja besar sgt.. Cuma ada satu masalah untuk hias bilik tu.. Bilik tu tak ada tingkap. Yang ada cuma tingkap yang tinggi giler. Tingkap untuk cahaya dgn angin masuk jer. Kalau time siang, mak ai silaunyer.. tak best tidur siang dlm bilik tu.
Pastu saya terfikir warna ape yang sesuai untuk digunakan di dalam bilik tidur.. Haritu saya ade terbaca yang warna purple boleh menenangkan fikiran dan buat orang tido lena.. hmmm macam best jer warna purple.. Walaupun saya ni peminat kuning, saya jugak try warna lain.. warna purple lavender cantik kan... hmmm..

Mula-mula sekali saya panggil mood mengemas datang... mari~.. mari datang~...jadi saya search di internet gamba bilik tidur.. hmmm sonok nyer tengok bilik tidur orang lain yang cantik dan kemas..
Waaa.. cantik nyer bilik tidur ni.. tapi katil saya tak ada tiang.. hmmm

Cantik jugak bilik ni.. warna biru nyer lembut jer...


Haaa.. ok jugak idea dia hias atas kepala katil tu dengan scallop mcm langsir tu..

Opsss... terlebih pulak.. ni bilik tidur pengantin laaaa...

nah ko warna purple garang giler kan.. huuuu..

cantik.. tapi bilik saya mana ada tingkap..
Sweet nyer...

Akhirnya setelah merancang dan melukis gamba, saya nak buat backdrop macam pelamin ni untuk hiasan dekat kepala katil saya.

Pastu kanan katil tu saya nak letak meja solek dan cermin.. Cermin yang saya ada sekarang kurang sesuai dengan tema yg saya nak buat. saya nak cermin yang macam ni..



Atau pun macam ni...

Pastu saya nak hias atas meja tu dengan lilin macam ni:
Warna purple ni cantik kan..

atau yang macam ni

Atas meja solek tu jugak saya nak letak bekas lilin macam ni..


Kiri katil pulak saya nak letak meja sisi dan atas meja sisi tu saya nak letak bunga macam ni.

ataupun macam ni...




Dan sentuhan terakhir adalah bantal purple warna macam ni...



Barang-barang yang saya nak beli untuk rupa baru bilik tidur :
1. Cadar baru - Dah beli! beli kat pejabat dengan Kak Fadilah. RM 210 tapi bayar ansur-ansur you.. kalau sekali gus bengkok akak!
2. Bangku untuk meja solek - sekarang ni kalau nak menyolek berdiri jer.. kesian kan...
3. Cermin - tengah cari
4. Rail langsir - rail langsir tu nanti akan pasang kat dinding bilik tidur. My hubby dah janji nak tolong pasangkan..
5. Kain warna purple - Nak beli berapa meter ek?? kena ukur dulu berapa tinggi nak gantung rail langsir tu..
6. Pasu dan bunga - nak cari kat nilai 3.
7. Sarung bantal warna purple - Supaya macing dengan langsir purple kat belakang katil tu, saya nak letak bantal-bantal kecik purple jugak. bantal kecik dah banyak, jadi beli sarung nyer jer...
8. Hiasan bunga dengan lilin - nak cari kat nilai 3 jugak
9. Karpet kecil - tengah cari..

Doakan semoga cita-cita dan usaha saya berhasil ek!!

p/s  : Semua gamba amik dari google..

1 comment: